التخطي إلى المحتوى

يقدم لكم موقع لحظات المتميز اجمل المواضيع الجديدة , نتكلم اليوم عن ما هي ادوات المكياج الاساسية , ادوات المكياج الاساسية , نتكلم عن الادوات الاساسية للمكياج المبتدائين , ادوات التجميل الاساسيه لكل البنات لكل انواع البشره ,  أدوات التجميل الاساسيه لكل البنات لكل انواع البشره , الادوات المهمه لاستخدام الميك اب الصحيح ,  اتعرفي علي ادوات المكياج الاساسية واستخدماتهم , ادوات المكياج الاساسية .

ادوات المكياج الاساسية

نقدم لكم فى هذه الفقرة , ادوات المكياج الاساسية , نتكلم عن الادوات الاساسية للمكياج المبتدائين , ادوات التجميل الاساسيه لكل البنات لكل انواع البشره ,

كريم مرطّب للوجه

احرصي أوّلاً على أن يكون لديك كريم مرطّب للوجه قبل وضع أي مستحضر على وجهك. لا تبدأي أبداً بتطبيق المكياج على وجهك قبل دهنه بالكريم المناسب لبشرتك. فهو يغطّي المسام ويحمي بشرتك من التعرّض المباشر للفاوندايشن.

كريم الأساس

اختاري كريم الأساس الذي يتناسب لونه مع لون بشرتك. يعتبر الفاوندايشن من أهم المستحضرات التجميلية، فهو يغطّي البقع الدّاكنة والحبوب ويمنح بشرتك نعومة ولوناً صافياً. طبّقيه أوّلاً من بعد دهن وجهك بالكريم المرطّب.

خافي العيوب

يساعد الكونسيلر أي كريم خافي العيوب على تغطية الهالات السوداء وإخفائها. قومي بشراء لون الكونسيلر أفتح بدرجة أو درجتين من لون بشرتك الأساسية لتحصلي على بشرة نضرة. طبّقيه من بعد وضع الفاوندايشن لإزالة آثار الهالات السوداء كليّاً.

البودرة المضغوطة

من بعد تطبيق الفاوندايشن والكونسيلر على وجهك، ضعي البودرة المضغوطة فهي تثبّت المكياج ليدوم طوال النّهار، كما أنّه يملس بشرتك ويمنحها بريقاً.

قلم تحديد الحواجب

اختاري لون القلم الأقرب إلى لون حاجبيك كي يبقى لونهما طبيعيّاً. هذا القلم يرسم حاجبيك ويحدّدهما مالئاً الفراغات.

قلم تحديد العيون

يساعد الأيلينر على تحديد جمال عينيك ورسمهما، وهو من أهم الأدوات لمكياج العيون، لا تحرمي علبة مكياجك من أهم قلم لتحديد العيون.

ظلال العيون

تلعب ألوان ظلال العيون دوراً مهمّاً في تحديد ما إذا كان المكياج ناعماً أو قويّاً. ولايمكن الإستغناء عن ظلال العيون من بين أدوات التّجميل فهو يعطي حيوية وبريقاً لإطلالتك. احرصي على اقتناء فرشاة ظلال العيون المثالية.

الماسكارا

لن يكتمل مكياج عيونك من دون الماسكرا. الماسكرا أساسية لإبراز جمال عينيك، فهي تساهم في تكثيف رموشك وإطالتها وتعزيز لونها لتحصلي على نظرات جذّابة.

البلاش

احصلي على إطلالة مثالية كاملة مع البلاش. اختاري اللون الأقرب إلى بشرتك وطبّقيه لتحصلي على بريق وإشراق لوجهك. احرصي على أن تكون فرشاة تطبيق البلاش ناعمة وبحجم متوسّط.

أحمر الشفاه

ضعي اللمسة الأخيرة مع أحمر الشفاه المناسب. يضفي أحمر الشفاه رونقاً وحيوية على إطلالتك ويزيد من جمالك. اشتري التركيبة التي تحوي مواد مرطّبة لكي تحمي شفتيك من الجفاف.

أدوات التجميل الاساسيه لكل البنات لكل انواع البشره

نقدم لكم فى هذه الفقرة , أدوات التجميل الاساسيه لكل البنات لكل انواع البشره , الادوات المهمه لاستخدام الميك اب الصحيح ,

التونيك

يساعد على إغلاق المسامات و يستخدم بعد تنظيف البشرة كمعقم وقابض لها ، كما يساعد في إزالة الخلايا الميتة من الوجه والرقبة و عند وضعه تبلل قطنة بالقليل منه وتمرر على البشره وبعد أن ينشف يوضع كريم مرطب

كريم الاساس

يوضع كريم الأساس على البشرة قبل وضع المكياج يوزع على الوجه و العنق بطريقة متساوية و من أنواعه

كريم الاساس الفاونديشن -السائل

اساس كومباكت

وهو البودره المضغوطه وتكون أساس مضغوط مع بودرة تركيبته تحد من اللمعان،
وهذا النوع يليق أكثر بالبشرة الدهنية او المختلطة

الاساس المضغوط الكريمي

وهي اساسات تكون مابين الكريم والباودر، و ينزلق هذا النوع بسهوله على البشرة وتمنح البشرة ملمسا ناعماويقوم بتغطية البشرة بشكل جيد

البودرة

تضفي البودرة جمالا على البشرة وتوضع بعد كريم الاساس تجعل

البشرة مخملية وتلائم البشرة الدهنية والبشرة ذات
المسام الواسع وتساعد على الاحتفاظ بالمكياج لفترة طويلة وتمتص الدهون وتبعد اللمعة عن البشرة الدهنية وتخفي الشوائب والحبوب والزون , كما تثبت لون الروج والشدو ، و منها

البودره الحره وتسمى لوز بودر

بودرة الإضاءة تستخدم لإضاءة الوجه وتحت العين و لإشراق المنطقة وتوضع بواسطة الفرشاة الهوائية

الكونسيلر

من أهم الأشياء المستخدمة للوجه بمكياج السهرات لاخفاء البثور والبقع والهالات السوداء وهو متنوع الوان و ملمسه كريمي ثقيل التغطية ويحتوى على خمس الوان

الاخضر لتغطية الحبوب الحمراء البني لتظليل الاماكن اللي لا نريد ابرازها الشيدينق مثل جوانب الانف لتصغيره وأسفل العين لاخفاء الهالات
البيج الغامق المائل إلى لون اورنج يوضع ايضا كطبقة رقيقة على الهالات لتغطيتها
فوق الطبق الاولي باستعمال الاصبع الصغير باليد وبطريقة التربيت الخفيف
او ممكن استعماله على شكل ارواج
كونسيلر فاتح اللون ،البيج الفاتح يضع على البقع بالبشرة وكطبقة خفيفة ثالثة على الهالات السوداء اللون الفاتح يميل للاصفر يوضع على الاماكن التي نريد ابرازها كعظمة الانف والوجنتين ومن الممكن استعمال بقايا كريم الاساس الموجودة على فوهة علبة الاساس ككونسيلر

ظل العيون

علبة تحتوي على مجموعة من الاوان يمكنك استعمال كل لون او المزج بين لونين متانسقين حسب فستانك و بشرتك يوجد علب تتوفر على لون واحد فقط و هي مضغوطة

الملمعة منها تستعل في الافراح الليلية و السهرات
آي شادو سائل يستعمل عادة للاوقات العادية التي لا تحتاج الى ثقل في المكياج و بدون لمعة
و الاي شادو على شكل اقلام ممتازة وسهلة خصوصا في النهار و الخرجات الخفيفة و تناسب اكثرالمبتدئات لسهولة استعمالها
افضل ماركات الاي شادو هي ماك و لانكوم و برجوا و شانيل

الكحل السائل

هذا النوع من الكحل يتم وضعه حول العين وليس داخلها. يوجد منه العديد من الأنواع إما على شكل قلم أو بعلب ومعه فرشة دقيقة. يحتاج إلى ممارسة حتى يُتقَن رسمه ، ومن المهم تجنب شد الجفن عند وضع الكحل لأن الخط سيكون سميكا ومتعرجاً عندما تتركين الجفن. افضل ماركاته لانكوم

قلم العيون

لتكحيل العيون

قلم الحواجب

يستعمل لرسمها و ترتيبها لاعطائها مظهرا جميلا و مرتبا

الماسكرا

لتطويل و تكثيف الرموش

البلاشر

هو أحمر الخدود ويكون على أشكال أما

بودرة يوضع بعد كريم الاساس والبودرة ليضيف على الوجه اللون الشفاف
يوضع على الوجه بالفرشاة ويجب التخلص من الكمية الزائدة العالقة عليها ويفضل عدم المبالغة بوضعها
على شكل حبيبات تعطي لونا مخمليا للخدود و تستعمل بنفس طريقة البودرة العادية بعد مزجها بالفرشاة
على شكل كريم يحتاج إلى دقة عند وضعه وهو مخصص للمناسبات ويوضع بعد كريم الاساس

فرش المكياج

فرشاة الفاونديشن

هذه الفرشاة الخاصة بتوزيع كريم الاساس على الوجه و يعد دورها غير ضروي لاننا ممكن ان نستغني عنها

فرشاة البودرة

نضع بها البودرة في حالة عدم تواجد الاسفنجة الخاصة بها

فرشاة نثر البودرة

و تستعمل لنثر البودرة من على الوجه و الرقبة و ازالة بقاياها

فرشاة الكونسيلر

و تستعمل لتوزيعه على مماكن الظل و الاضاءة و هي ضرورية خاصة في مكياج السهرات

فرش الظلال تستعمل لتوزيع الظل على الجفن بشكل دقيق خاصة للظل السموكي و منها نوعين صغيرة و كبيرة ،تستخدم الكبيرة لتوزيع الظل على كامل عينيك والصغيرة لتوزيع ظل على كامل الجفن المتحرك

اسفنجة وضع الظلال تعتبر كاخر لمسة جمالية ننهي بها مكياجنا

اتعرفي علي ادوات المكياج الاساسية واستخدماتهم

نقدم فى هذه الفقرة , اتعرفي علي ادوات المكياج الاساسية واستخدماتهم , ادوات المكياج الاساسية , أدوات التجميل الاساسيه لكل البنات لكل انواع البشره ,

– كريم البرايمر :

البرايمر هو كريم بيستخدم بعد كريم ترطيب الوجه و قبل الفاونديشن علشان يحمى الوش من آثار الفاونداشن وكمان بيساعد بشرتك إنها تكون مستعدة للفاونديشن وانه يتفرد على وشك اسهل و بشكل متساوى .
برايمر
برايمر
2– كريم ال BB :

كريمات ال BB هى من اجدد صيحات المكياج و بقت من اكتر ادوات المكياج استخداما دلوقتى ،و هى كريمات بتجمع بين فايدة الكريمات الواقية من الشمس و كريمات الترطيب وتغطية خفيفة لتوحيد لون البشرة وده ممكن نستعمله بدل كريم الأساس ويكون للاستعمال اليومي أو لو محتاجة تغطية خفيفة لبشرتك، اهتمى بانه يبقى عندك واحد من الكريمات دى لانها مفيدة جدا لبشرتك خصوصا فى ايام الصيف .
BB cream
3– كريم الاساس او الفاونديشن :

الفاونديشن او كريم الاساس بيستخدم كأساس لباقى ادوات المكياج اللى ممكن تستخميها ، بننصحك متستخدميش كريم الاساس الا على المناطق للى لونها مختلف عن باقى وشك ، ولو هتفردى كريم الاساس على الوش كله يبقى اكتفى بطبقة خفية بس ، اما اذا كان وشك لونه موحد فممكن تستغنى عن كريم الاساس بانك تستخدمى كريم مرطب مناسب كأساس لمكياجك أو كريم BB.
foundation
4– الكونسيلر :

” خافى العيوب ” او الكونسيلر ، هو كريم وظيفته انه يخفى الهالات السوداء اللى بتتكون تحت العيون او ممكن كمان تستخدميه فى انك تغطى الحبوب الموجوده على الوجه ، و ممكن تستخدميه قبل ما تطبقى الفاونديشن او بعده . اتعرفي من هنا علي أنواع الكونسيلر وإزاي تختاري المناسب لاستعمالك.
كونسيلر
5– blusher او احمر الخدود :

و بيستخدم البلاشر او احمر الخدود علشان يديكى لوك لبشرة نضرة ، بيتطبق البلاشر على منطقة عظمة الخد و فى منه الدرجات الوردية و الدرجات البنية و البرونزية . شوفي إزاي تختاري اللون المناسب للون بشرتك
blusher
6– eyeliner آيلينر أو الكحل :

ال eyeliner بيستخدم لتحديد عنيكي و بيديها منظر جذاب جدا ، و كمان بيخليها تبان اوسع ، الآيلينر فى منه انوع كتيره زى السايل و القلم و الدبلينر ، و مهم جدا لو عايزه لوك مختلف لماكياجك و خصوصا منطقة العيون .
eyeliner
لازم تتعرفي علي أنواع الكحل والأيلينر واستخدماتهم
أنواع الكحل والأيلينر
7– احمر الشفايف او ” الروج ” :

طبعا استخدام الروج معروف ، و موجود بأنواع و اشكال كتيرة جدا ، و علشان الروج يثبت ممكن تحطى طبقة خفيفة من كريم الاساس او الكونسيلر على شفايفك قبل تطبيق الروج .
روج
8– البودرة :

البودرة بتستخدم كطبقة ثانية بعد تطبيق الفاونديشن ، ومهم جدا تختارى البودرة صاحبة اللون الانسب لبشرتك . وفيه منها النوع المضغوط وده ممكن نستعمله علي طول مين غير طبقة الفاونديشن قبلها.
بودرة
9– الماسكارا :

الماسكارا بتعتبر واحدة من أهم ادوات المكياج ، و فى منها انواع كتيرة جدا تقدرى تختارى منها الانسب للوك اللى انتى عايزاه ، لو عايزة تدى رموشك لوك كثيف او اطول او اغمق ، وكمان فى منها الالوان لكنها مش بتناسب كل المواقف او اللوك اللى عايزة تظهرى بيه ، فبننصحك انك تكونى دقيقة فى وقت استخدامها او انك تعتمدى على المسكارا السوداء طول الوقت وكمان تختاري العصايا المناسبة لطول رموشك.
ماسكارا
10– ايشادو أو ظلال العيون:

بيلعب دور قوي جدا في رسمة العين وبيدها حيوية وبيظهر جمالها و يا إما بيدها الشكل الناعم يا إما الشكل السموكي القوي علي حسب طريقة تطبيقنا ليه وبيفضل اختياره لون يليق علي لون اللبس وكمان لون الروج. وممكن نستعمل منه أكتر من لون أو أكتر من درجة لنفس اللون وبندمجهم مع بعض.
ايشادو
11– قلم تحديد الحواجب :

و الاقلام دى بتستخدميها لتحديد ورسم حواجبك و بتديها شكل مرتب اكتر ، وممن باستخدامها تخلى حواجبك عريضة او ترفعيها .
تحديد الحواجب
قلم تحديد الحواجب

.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *